Fandom

Egiptopedia

Tutanchamon

519stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Tutanchamon
Tutanchamon
Złota maska Tutanchamona
Nebcheperure
Okres urzędowania od 1332 p.n.e.
do 1323 p.n.e.
Poprzednik Semenchkare
Następca Eje
Dane biograficzne
Dynastia XVIII
Ojciec Amenhotep IV
Matka Kija
Dzieci dwie córki (urodziły sie martwe)
Grobowiec KV 62

Tutanchamon (1336-1327) - dwunasty władca XVIII dynastii, prawdopodobnie syn Amenhotepa IV (Echnatona) i Kiji, następca Semenchkare, poprzednik Eje. Napewno syn Echnatona. Potwierdzily to badania DNA

Sławę przyniosło mu odkrycie bogatego grobowca przez H. Cartera w listopadzie 1922.

Panowanie Tutanchamona było dosyć krótkie i koncentrowało się na przywróceniu dawnych porządków po śmierci Echnatona.

Rodzina Edytuj

Nie ma ostatecznej pewności w kwestii rodziców Tutanchamona. Dawniej panowała opinia, że jego ojcem był Amenhotep III (E.F. Wente, C. Desroches-Noblecourt) jednak należało by ją odrzućić, ze względu na długą koregencję tego ostatniego z Echnatonem. Badacznia mumii Tutanchamona wykazały, że zmarł młodo, mając około dziewiętnastu lat. Biorąc pod uwagę, że urodził się w połowie panowania Echnatona byłby zatem jego synem. Potwierdzeniem tego może być blok z Hermopolis przetransportowany z Amarny, który określa Tutanchamona synem króla, z jego ciała. Królowa Teje, małżonka królewska Amenhotepa III, podczas narodzin Tutanchamona przekroczyła już pięćdziesiąty rok życia, nie była by więc zdolna do powicia dziecka[1].

Goeffrey Martin z Univesisty College w Londynie kopiował w latach siedemdziesiątych XX w. sceny z grobowca królewskiego w Amarnie. Zauważył, że przedstawienia z komór alfa i beta są do siebie bardzo podobne: na obydwu przedstawiono martwą kobietę leżącą na łożu, rozpaczającą parę królewską oraz trzymającą na rękach niemowlę piastunkę. Na jednej (gamma) ukazano Maketaton, wymieniając ją z imienia, druga scena w komorze alfa nie podaje kim była kobieta. Prof. Martin uważa, że jest to Kija[2], drugorzędna żona Echnatona. Jej imię nie pojawia się już od około dziewiątego roku panowania powyższego władcy, kiedy urodził się Tutanchamon. Potwierdzało by to, że zmarła w połogu, jak sądzi G. Martin. Inaczej uważa R. Krauss, wskazując mimo wszystko na Maketaton. W tym wypadku obie sceny przedstawiały by właśnie jedną i tą samą księżniczę.

Dzięki badaniom medycznym udało się ustalić pokrewieństwo Tutanchamona i osoby pochowanej w grobowcu KV 55 w Dolinie Królów. Jest to prawdopodobnie Semenchkare - być może przyrodni brat. Nie jest to Echnaton (jak sądzi N.Reeves).

Żoną Tutanchamona była, starsza od niego, przyrodnia siostra Anchesenamon, trzecia córka Amenhotepa IV i Nefertiti. Dwie córki z tego związku urodziły się martwe i zostały pochowane razem z ojcem.

Panowanie Edytuj

Tutanchamonluksor.JPG

Przedstawienie Tutanchamona podczas składania ofiary i libacji. Świątynia w Luksorze

Tutanchamon zasiadł na tronie w wieku około dziesięciu lat. Młody władca potrzebował wsparcia w sprawowaniu władzy. W jego imieniu powołano regentów, którymi zostali Eje i Horemheb. Mieli oni niewątpliwie ogromny wpływ na Tutanchamona i to prawdopodobnie ich zasługą jest program restauracji państwa podjęty przez władcę.

Zanim opóścił Amarnę rezydował w niej przez dwa lata. Zdążył jeszcze zmienić imię własne na Tutanchamon - "żywy obraz Amona". W 3. roku panowania mieszkał już w Memfis, które to sam wybrał z uwagi na możliwość lepszej kontroli sytuacji zagranicznej (głównie w Azji).

Tutanchamon stopniowo realizował politykę przywrócenia przedamarneńskich porządków. W tym celu wydał tzw. stelę reatauracyjną w Karnaku.

Za jego czasów wezyrami byli Usermontu i Pentju, arcykapłanem Amona - Parennefer, podskarbim - Maja, wicekrólem Kuszu - Haj.

Tutanchamon, podobnie jak inni władcy XVIII dynastii, najwięcej budowli pozostawił po sobie w Tebach. Dokończył zdobienie kolumnady w świątyni w Luksorze, gdzie w 1989 r. na dziedzińcu odkryto figurę sfinksa z imieniem tego króla. W Karnaku zburzono świątynię Echnatona. Tutanchamon zbudował tam dwie kaplice: dom pana wcieleń, Re w Tebach oraz dom pana wcieleń, Re, ukochanego przez Amona, który zaprowadził porządek w Tebach[3]. Nazwa drugiej oddaje ideę restauracji podjętą przez władcę. Tutanchamon ukończył aleję sfinksów pomiędzy świątynią Amona a świątynią Mut oraz prowadził prace rekonstrukcyjne. W Karnaku pozostawił także stele oraz wiele posągów Amona o rysach młodego władcy [4]. W Tebach Zachodnich znajdują się dwa ,uzurpowane przez Eje i Horemheba, ogromne posągi. Znaleziono także przedmioty Tutanchamona w pałacu Amenhotepa III w Malgata. Na północy król pozostawił po sobie dwa nadproża w Memfis i Sakkarze, popiersie, bramę i stelę w Gizie. Poświadczony jest także trzeci pochówek Apisa oraz świątynia dom pana postaci Re w Memfis. Tutanchamon nie zapomniał o Nubii. W Kawa zbudował kaplicę Amonowi. Świątynia, głowa i granitowa grupa świadczą o działalności także w Faras.

King Tut.jpg

Rekonstrukcja twarzy Tutanchamona

At the Franklin for Tut.jpg

Przed wejściem na wystawę skarbów Tutanchamona w USA

PrzypisyEdytuj

  1. Brier, 2001, s. 92
  2. albo Meritaton, córka Echnatona
  3. Schneider, 2001, s. 337
  4. Jeden będący depozytem Luwru posiada Muzeum Narodowe w Warszawie

BibliografiaEdytuj

Poprzednik
Semenchkare
Koronapodwojnalewa.JPG Nowe Państwo
Tutanchamon – XVIII dynastia

1332-1323 p.n.e.
Koronapodwojnaprawa.JPG Następca
Eje

Więcej w Fandom

Losowa wiki