Fandom

Egiptopedia

Sarkofag

519stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Sarkofag - trumna określana eufemistycznie mianem "dom". W różnych okresach przybierała różne formy. W okresie Starego Państwa wykonywana z kamienia (rzadko z drewna) prostopadłościenna skrzynia z wiekiem przynależna była jedynie władcom i najwyższym dostojnikom. Czasami zdobiona była wyobrażeniem fasady pałacowej i imieniem wraz z tytulaturą zmarłego. Od Średniego Państwa dodano wpierw formuły odnoszące się do rytuałów religijnych, z czasem rozbudowane w obszerną Księgę sarkofagów pokrywającą wewnętrzne ściany - teraz już drewnianej - trumny. Charakterystyczne staje się umieszczanie na bocznej ścianie wizerunku pary oczu o symbolice apotropaicznej. Gdy sarkofag stawał się coraz częściej całym "grobowcem", z niego właśnie zmarły mógł "wyglądać" na świat. Od Nowego Państwa na sarkofagach coraz częściej zaczynają się pojawiać wyobrażenia bóstw, bogata symbolika. Pojawia się także (równolegle) nowy typ trumny - antropoidalny. Zapewne miało to związek z mitami ozyriackimi - zmarły przybierał także zewnętrznie postać mumiformicznego Ozyrysa.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki