FANDOM

Rydwan pochodzi z Mezopotamii i wywodzi się od czterokołowych wozów bojowych. Do Egiptu wprowadziło go obce plemię ze Wschodu, które pod przewodnictwem Hyksosów opanowało dolinę Nilu w Drugim Okresie Przejściowym. Zapewne dzięki zastosowaniu rydwanów udało się najeźdźcom pokonać gorzej uzbrojonych Egipcjan i zapanować nad nimi. Egipcjanie przejęli jednak od Hyksosów tę innowację i po ich przepędzeniu oddziały rydwanów weszły na stałe w skład armii egipskiej. Trudno dziś stwierdzić, co z techniki wyrobu rydwanów Egipcjanie wymyślili, a w czym po prostu naśladowali swych poprzedników. Raczej przypuszczać można, że wraz z wozem przejęli dokładnie sposób produkcji, może ulepszając z czasem pewne szczegóły, ale tego zapewne nigdy się nie dowiemy, gdyż rydwany zachowały się tylko w kilku egzemplarzach i tylko w Egipcie. W każdym razie za czasów Salomona (X w. p.n.e.) rydwany egipskie sprowadzono do Palestyny, co dowodziłoby, że były one wówczas najlepsze. Załogę rydwanu ciągniętego przez dwa konie stanowił woźnica oraz łucznik, uzbrojony w cenny i w rękach wprawnego strzelca śmiertelnie skuteczny łuk kompozytowy. Z racji dużego kosztu wystawienia takiej jednostki łucznikami byli wielmoże i arystokraci, którzy mogli pozwolić sobie na tak drogi sposób walki.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki