Fandom

Egiptopedia

Punt

519stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Krainę Punt lokalizować można w strefie wschodniej Afryki ze względu na produkty, po które wyprawiali się Egipcjanie, czyli wonności, żywice, mirrę, złoto, cenne drewno, kość słoniową a także zwierzęta takie jak żyrafy, małpy i pawiany. Reliefy ze świątyni Hatszepsut w Deir el-Bahari ukazują wygląd owej krainy. Według inskrypcji z czasów XXVI dynastii w górach Puntu padały deszcze zapewniające bujną wegetację. Lokalizowano Punt na wybrzeżach Somalii lecz dokładniejsze badania wskazują bardziej na wschodni Sudan i Erytreę. W rejonie Aqiq w południowym Sudanie znaleziono bloki, które można prawdopodobnie przypisać świątyni Hathor, patronce Puntu, wzniesionej przez Egipcjan.

Egipskie wyprawy do PuntuEdytuj

Egipcjanie wysyłali co jakiś czas wyprawy handlowe do kraju Punt. Odbywało się to przez jakieś 1300 lat- od króla Sahure (ok. 2450 p.n.e.) do Ramzesa III (ok. 1170 p.n.e.). Rządzący u schyłku XI dynastii, faraon Mentuhotep , wysłał wyprawę pod przewodnictwem rządcy Henenu. Z trzema tysicami mieszkańców Górnego Egiptu, henenu wyruszył z Koptos przez Wadi Gawasis do Mersa Gawasis. Tam zatrzymano się w porcie Sauu istniejącym w czasach XII dynastii. Ekspedycja przebyła drogę przez pustynię osłami, które wiozły sprzęt do złożenia statków, żywność i wodę. Uczestniczący w wyprawie ludzie dostali skórzane bukłaki z wodą i placki oraz sandały. Po dotarciu do brzegu Morza Czerwonego zabierano się do budowy okrętów i wypływano do Puntu. Henenu nie popłynął razem z wyprawą lecz w drodze powrotnej w Wadi Hammamat wydobył kamień na posągi, które miały ozdobić świątynie bogów. Na jednej ze skał w tamtych kamieniołomach Henenu kazał wyryć inskrypcje chwalące jego dokonania. Szlakiem Henenu podążali następcy wypływając z portu Sauu z Marsa Gawasis. Po powrocie załogi egipskich statków pozostawiali stele. Do owego portu dotarł także królewski wysłannik Ameny z rozkazu Senusereta I.

Po upadku Średniego Państwa nikt przez wiele lat nie pamiętał o Puncie. Najazd Hyksosów narobił Egiptowi sporych kłopotów. Jednak Jahmes pozbył się ich i w 9 roku panowania królowej Hatszepsut zdecydowano się znów zawiązać kontakty handlowe z Puntem. Oto słowa wyroczni Amona, do której królowa się zwróciła: "(Królowa wysłuchała) wyroczni samego boga: Zbadaj drogi do krainy Punt, otwórz ścieżki prowadzące do tarasów (porośniętych) mirrą. (...) Daję tobie Punt w całości, aż do krain bogów. (Daję tobie) ziemię boga, po której nikt (wcześniej) nie stapał, tarasy mirry, których nie zna nikt z ludzi. Opowieści o niej przekazywano z ust do ust słowami praojców. Od czasu przodków- królów Górnego Egiptu, którzy żyli niegdyś- produkty sprowadzone stamtąd przez twoich ojców- królów Dolnego Egiptu- przechodziły z (rąk) jednego do (rąk) drugiego, jako towar wielokrotnie opłacany. Nie dotarł tam (jednak) nikt, z wyjątkiem twoich wysłanników."

Droga do PuntuEdytuj

Amerykańska egiptolog Luise Bradbury twierdzi, że szlak między Egiptem a Puntem prowadził w górę Nilu do IV katarakty a następnie lądem. Bradbury wskazała, że sceny z grobowca Mina- wielkiego skarbnika za panowania Totmesa III i Amenhotepa II, przedstawiają Mina, który obserwuje spotkanie z mieszkańcami Puntu którzy przybywają na płaskich tratwach bardziej nadających się do pływania po rzekach niż morzu. Aczkolwiek droga Nilem jest trudna ze względu na katarakty.

Literatura o krainieEdytuj

W pochodzącym z okresu Średniego Państwa opowieści o żeglarzu- rozbitku, główny bohater spotyka węża, który dostarczył mirrę i nazwał siebie królem Puntu.

BibliografiaEdytuj

  • Barwik M., Punt, kraina mirrą pachnąca, Wiedza i życie, Zaginione cywilizacje - numer specjalny, 1, 2004, Warszawa, ISSN 0137-8929
  • Shaw I., Gdzie szukać krainy Punt? [w:] Fagan M. Brian Siedemdziesiąt Wielkich Tajemnic Świata Starożytnego, Debit, Bielsko-Biała, 2002, ISBN 93-7167-223-3

Więcej z Fandomu

Losowa wiki