FANDOM

Menkaure.jpg

Piramida Mykerinosa - trzecia, najdalej wysunięta na zachód z piramid w Gizie.

Zanim dokończono wszystkie budowle kompleksu piramidy Menkaure zmarł. Uzupełnił je dopiero jego następca Szepseskaf, używając cegły mułowej.

Dolna Świątynia Edytuj

Dolna Świątynia leży dziś obok muzułmańskiego cmentarza we wsi Nazla el-Samman. W znacznej części wzniesiono ją z cegły mułowej. Wyjątkiem są podstawy kolumn, części posadzki i progi, które wykonano z wapienia. Wejście zostało umieszczone we wschodniej części. Prowadzi ono do przedsionka, wspartego niegdyś na czterech kolumnach. Po obu jego stronach znajdują się cztery magazyny. Wzdłuż całej połudnowej części biegnie korytarz. Po środku przedsionka umieszczono drzwi prowadzące na wielki dziedziniec wyłożony cegłą mułową, środkiem biegnie chodnik z płyt wapiennych. Poprzeczna część chodnika doprowadzona została do basenu.

Kolejna sala, kolumnowa, wsparta była sześcioma kolumnami. Za nią zbudowano sanktuarium i mniejsze komory. W jednym z połuwych pomieszczeń George Reisner odkrył słynną łupkową triadę Mykerinosa i fragmenty innych posągów. Główna część dolnej świątyni nie była bezpośrednio połączona z rampą. Przechodziło się do niego przez wspomniany już południowy korytarz, który zakręcał na północ i w kierunku zachodnim łączył się z rampą.

Górna Świątynia Edytuj

do napisania

Piramida Edytuj

Boki kwadratowej podstawy piramidy wynosiły 108,7 m, cała budowla mierzyła nieco ponad 67 m. Granitową okładziną obłożono szesnaście dolnych warstw piramidy. Wyżej wykorzystano wapień z Tura. Być może całość miała być oblicowana granitem, jednak projekt nie został zrealizowany z uwagi na przedczesną śmierć Menkaure. Prawdopodobnie piramida była dwa razy przebudowywana, zmieniany był układ pomieszczeń.

Wykuta w skale komora grobowa zawieła bazaltowy sarkofag, który odkrył angielski inżynier Howard Vyse. W roku 1838 zatonął razem z transportującym go z Malty do Cartageny statkiem "Beatrice".

Więcej z Fandomu

Losowa wiki