FANDOM

Kolory - odgrywały istotną rolę w kulturze starożytnych egipcjan. Miały one znaczenie symboliczno-religijne, często utożsamiano je także z bogami.

Symbolika Edytuj

  • Biały - oznacza czystość, świętości, radości, niewinność i prostoty. Podczas różnych obrzędów kapłani nosili białe szaty, a ich przedmioty liturgiczne były z białego alabastru. Był barwą Górnego Egiptu.
  • Czarny - uważany był przez Egipcjan nie tyle za barwę, co za "zaprzeczenie wszelkich kolorów". Symbolizowała świat podziemny, a Ozyrys nosił przydomek "czarny". Skądinąd czerń symbolizowała także urodzajną glebę, a Egipt nazywany był Ta Kemet czyli "czarna ziemia".
  • Czerwień - to najpotężniejszy kolor. Symbolizował życie (serce i krew), ale też zniszczenie (ogień). Kolor ten był heraldycznie przypisany Dolnemu Egiptowi, a w przedstawieniach malarskich mężczyźni mieli czerwoną skórę.
  • Zielony (malachitowy) - symbolizował życie i wegetację, a także radość i pomyślność - Hathor zwana była "panią malachitu", a Pola Jaru były "wiecznie zielone".
  • Niebieski (lazurowy) - był kolorem bogów. Zapewniał niebiańską ochronę oraz sprawiedliwe wyroki sądów.
  • Błękitny - kolor radości i szczęścia oraz nieba i wody. Symbolizował Nil oraz narodziny świata (ponieważ wszystko powstało z wodnego chaosu). Bogowie stworzenia często mieli błękitną skórę i również faraonów jako potomków bogów przedstawiano w tym kolorze.
  • Złoty (w późniejszych czasach utożsamiony z żółtym) - był oczywiście kolorem solarnym. Ceniono wartość materialną złota wykonując z niego maski mumiowe i amulety władców oraz najważniejszych dostojników. Jednym z imion króla był "złoty Horus". W przedstawieniach malarskich kobiety miały żółtą skórę.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki