FANDOM

<hiero>M18-m-R4:X1*Q3</hiero>
Imhotep w hieroglifach
Imhotep (gr. Imuthes) - główny architekt faraona Dżesera, kapłan z On, uczony, jeden z wielkich geniuszy starożytności. Prawdopodobny autor idei piramidy jako grobowca królewskiego, twórca piramidy Dżesera w Sakkara. Przypisywano mu także dzieła literackie, liczne osiągnięcia wynalazcze, oraz w dziedzinie nauk medycznych. Żył w czasach III dynastii.

Najprawdopodobniej należał do rodziny królewskiej i dzięki własnym wysiłkom stał się jedną z najważniejszych osób w państwie. Pełnił także funkcje arcykapłana w Heliopolis, kapłana-lektora i kanclerza. Pochodził ze wsi Gebelein.

Wszystkie pisma, których był autorem zaginęły i jedynym współczesnym mu źródłem jest tekst na cokole posągu Dżesera, gdzie oprócz imion władcy wykuto także imię architekta, określenia: "budowniczy" i "rzeźbiarz" oraz tytuły:

  • "Kanclerz króla Dolnego Egiptu",
  • "Pierwszy pod królem Górnego Egiptu",
  • "Administrator Wielkiego Pałacu",
  • "Czcigodny",
  • "Przełożony nad Obserwującymi" (tytuł kapłański).

W pewnej inskrypcji w Wadi el-Hammamat, architekt Chnum-ib-Re wymienił Imhotepa wśród swoich najdawniejszych przodków.

DokonaniaEdytuj

Imhotep był jedną z najwybitniejszych postaci w całej historii starożytnego Egiptu. Nazywa się go twórcą "kanonu" zespołu budowlanego piramidy.

Zaprojektował zespół grobowy Dżesera, wzorując się na wcześniejszych konstrukcjach, wprowadzając jednak także wiele innowacji. Przykrywając pierwotną mastabę czterostopniową piramidą, podwyższoną następnie do sześciu stopni, wzniósł budowlę o wysokości około 60 metrów. Typowe dla architektury ceglano-trzcinowej motywy odtworzył w nowatorski sposób m.in. zwieńczając kolumny imitacją kwiatów lotosu. Nowością, także zastosowaną po raz pierwszy przez Imhotepa, była integracja w jedną całość, dotychczas rozdzielanego, grobowca i okręgu kultu grobowego.

Obok prekursorskich prac w architekturze, przeprowadził pierwszą reformę kalendarza.

UbóstwienieEdytuj

File tempio di Imothrp

Świątynia Imhotepa na File

Kanon Turyński nazwał Imhotepa Synem Ptaha i kobiety o imieniu Chroduanch. Tradycja utrwalana przez wieki historii i niezwykly intelekt jaki mu przypisywano przyczyniły się do faktycznego ubóstwienia. Za Nowego Państwa utrwalił się wizerunek Imhotepa jako patrona skrybów, którzy na cześć swojego "świętego" wylewali, przed rozpoczęciem zapisków, kilka kropel wody z dzbanów. Z czasem, gdy stał się popularny w całym Egipcie, zwracano się do niego w modlitwach ze sprawami życia codziennego oraz składano mu wotywne figurki. Obchodzono także rocznicę jego urodzin, śmierci i pogrzebu.

Grecy utożsamiali go z Asklepiosem, szybko stał się również patronem lekarzy. W czasach rzymskich kult Imhotepa obejmował obszar od Aleksandrii po Meroe. W jego świątynie funkcjonowały m.in. na File oraz w Sakkarze, gdzie miał kaplicę zwaną przez Greków Asklepejonem (pełniła ona funkcję szpitala).

BibliografiaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki