Fandom

Egiptopedia

Ibis

519stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Thot z głową Ibisa.jpg

Bóg Tot z głową Ibisa

Ibis - święte bóstwo czczone w Egipcie. Początki jego kultu sięgają pięciu tysięcy lat wstecz.

Cechy gatunkowe Edytuj

Ptak z rodziny ibisowatych, rzędu brodzących osiągający długość ciała do 75 cm. Zamieszkuje płytkie śródlądowe mokradła i podmokłe tereny nadbrzeżne Afryki na południe od Sahary, Madagaskar i niziny Iraku.

Ma białe upierzenie tułowia oraz czarno ubarwioną nagą głowę i szyję, ogon i końcówki lotek. Żeruje w dużych skupiskach zarówno na lądzie, jak i w płytkiej wodzie, wyszukując długim, lekko zagiętym dziobem, małe gady, robaki, skorupiaki, owady i małe ryby. Odżywia się również różnymi odpadkami organicznymi w pobliżu osiedli ludzkich. Gnieździ się kolonijnie na skałach, w koronach drzew lub na ziemi wśród trzciniastych zarośli. Wyprowadza 1 lęg w roku. Młode do wieku 2 lat mają głowę i szyję opierzoną delikatnym białym puchem z czarnymi cętkami.

Obecnie w Egipcie jest ptakiem bardzo rzadko spotykanym.

Kult Edytuj

Stał się jednym z najpopularniejszych zwierząt, które otaczano kultem w starożytnym Egipcie. Był wcieleniem boga Tota, którego posłaniem było rejestrowanie losów wszystkich ludzi na świecie; przedstawiany był jako ibis lub człowiek z głową ibisa. Na nekropolach zwierzęcych odkryto dotychczas miliony zmumifikowanych ibisów.

W Egipcie ptak ten pojawiał się podczas wiosennych rozlewów Nilu i był zwiastunem obfitych plonów.

Więcej w Fandom

Losowa wiki