Fandom

Egiptopedia

Egiptomania

519stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Egiptomania- fascynacja wszelkimi przejawami kultury i sztuki starożytnego Egiptu na tle rozwoju architektury, malarstwa, rzeźbiarstwa czasów nowożytnych.

Pierwsze symptomy włączenia elementów sztuki staroegipskiej do konstrukcji europejskich obiektów budowalnych pojawiły się już za życia Kleopatry na terenach Imperium Romanum. Głównie inspirowały mieszkańców Rzymu, co przejawiało się podczas tworzenia kompleksów świątynnych poświęconych Izydzie. Najczęstszym motywem była głowa bogini Hathor z krowimi uszami, tworząca kapitel kolumn, poza tym przedstawienia cezara w pasiastej chuście faraonów i z ureusem nad czołem. W miejsach publicznych, na placach i u podnóża fontann umieszczano sfinksy z twarzą najpierw Cezara, potem zaś Antoniusza i Oktawiana Augusta.

Piramide cestia.jpg

Piramida Cestiusa

Tate Family Mausoleum.jpg

Mauzoleum w Tate w USA

Około roku 12 p.n.e. pewien patrycjusz Caius Cestius kazał zbudować dla siebie grobowiec w formie piramidy, istniejący zresztą do dzisiaj. Oblicowany marmurem miał zapewne przywodzić na myśl swój słynny pierwowzór z Giza, ostatecznie jednak przybrał kształt podobny bardziej do piramid nubijskich, bardziej smukłych, posiadających większy stopień nachylenia. Posiadając zaledwie wysokość 38 m, wydaje się maleństwem wobec swoich egipskich pierwotypów... Najciekawszym przejawem rzymskiej fascynacji egipską sztuką były ogrody cesarza Hadriana, dzisiaj zwane Tivoli. Święty gaj Canopus, założony na początku II w.n.e., poświęcony został bogini Izydzie - pełen wizerunków Wielkiej Bogini w najrozmaitszych postaciach, najczęściej w stroju egipskiej królowej. Do nieco bardziej oryginalnych należały popiersia o dwóch twarzach, nawiązujące trochę do przedstawień Janusa. Prawdopodobnie zainteresowanie sztuką znad Nilu w cesarstwie rzymskiej wygasło w III w.n.e., za panowania Karakalli; z tego czasu pochodzą popiersia władcy w stylu realistycznym, z wiernie oddanymi rysami zmęczonej twarzy, ale jeszcze w chuście faraona.

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki