Fandom

Egiptopedia

Echnaton, Nefertete i Kija

519stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Echnaton - jedenasty władca XVIII dynastii, jednym z jego dzieci był sławny Tutenchamon, którego grobowca odkryciem zasłynął wybitny człowiek - Howard Carter. Faraon cierpiał na tak zwany Zespół Marfana. Miał dwie żony w tym piękną księżniczkę Nefertete oraz Kiję. Jego rodzicami byli królowa Teje i jej małżonek Amenhotep III. Za swojego panowania zmienił całkowicie wiarę starożytnych Egipcjan z politeizmu w monoteizm. Według niego najważniejszym i jednocześnie jedynym bogiem był Aton, bog tarczy słonecznej, przedstawiany jako złoty talerz.Echnaton zakazał czczenia innych bogów prócz Atona, było to wręcz karalne. Faraon kazał wyburzyć wszystkie świątynie poświęcone dawnym bogom, np. Izyda, Bastet. Z miłości do Atona, którego faraon uważał za swego ojca zmienił imię z Amenhotepa IV właśnie na Echnatona, co oznaczało światłość Atona. Faraon wybudował również nową stolicę Egiptu - Achetaton, do której później przeprowadził się ze swoją rodziną. Echnaton na obrazach, portretach nakazał ukazywać się w otoczeniu swoich najbliższych, czego dotychczas nie robili inni faraonowie. Amenhotep IV zmarł najprawdopodobniej po nieudanej trepanacji czaszki. Został pochowany w Grobowcu Królewskim w Tell-ell-Amarna(numer grobowca TA26). Po jego śmierci kapłani wrócili politeizm, kazali zniszczyć wszelkie ślady po istnieniu Amenhotepa IV iż religia Echnatona ukrócała władzę kapłanów, za co oni żywili złość do faraona.

Dopracować.png
Ten artykuł wymaga dopracowania zgodnie z regulaminem i zaleceniami edycyjnymi.

Należy poprawić w nim: treść, linki, przenieść cześć treści do Echnaton, a potem stronę usunać .

Więcej z Fandomu

Losowa wiki