Fandom

Egiptopedia

Deir el-Bahari

519stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
DSC 0567.jpg

Świątynia królowej Hatszepsut

Deir el-Bahari - skalna kotlina na obszarze Pustyni Zachodniej, leżąca naprzeciwko świątyni w Luksorze, jedna z nekropoli tebańskich. Świątynia oraz grobowiec Mentuhotepa II oraz jego małżonki, skrytki skalne z mumiami władców oraz zbiorowe pochówki kapłańskie. Dwie kolejne ważne świątynie związane są z polską egiptologią - odkryty w 1961/62 roku przez misję pod kierownictwem Jadwigi Lipińskiej - przybytek Totmesa III, oraz kompleksowo restaurowana przez Polaków świątynia królowej Hatszepsut. Budowla ta (nazywająca się po egipsku Dżeser Dżeseru i będąca tzw."Świątynią milionów lat" - czyli taką, w której kult miał być celebrowany po wsze czasy), inspirowana architekturą Średniego, a nawet miejscami Starego Państwa oraz znakomicie skomponowana z naturalnymi progami skalnymi kotliny, ma konstrukcję tarasową, a główną oś konstrukcyjną stanowi wznosząca się rampa. Kolejne tarasy zawierają portyki z kolumnami, zdobione licznymi i niezwykle interesującymi przedstawieniami reliefowymi- sceny transportu obelisku, sceny koronacyjne, rytualne, obrzędy kultowe, m.in. Hathor i Anubisa, słynne przedstawienia wyprawy do krainy Punt. Najnowsze badania wykazują iż świątynia była w istocie głównie miejscem kultu samej Hatszepsut utożsamionej z Amonem. W czasach chrześcijańskich świątynia Hatszepsut pełniła przez pewien czas funkcję klasztoru.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki