FANDOM

Amulety - wyroby drobnej plastyki o znaczeniu symboliczno-magicznym, produkowane masowo zarówno dla osób żyjących, jak i dla wyposażenia zmarłych. Nadaniu przedmiotowi symbolicznemu magicznej mocy służyły formuły o pradawnym zapewne pochodzeniu.

Istnieje kilka zasadniczych grup amuletów, z których najważniejsze to: figuralne przedstawienia bóstw, atrybuty władzy boskiej i królewskiej (miniaturowe korony, berła), figurki zwierząt (skarabeusz, żaba, sokół, jeż, hipopotam itd.), części ciała człowieka (miniatury rąk, nóg, palców, oka, ucha), oraz symbole związane z poszczególnymi bóstwami (anch, dżed itp.), mitami bądź czynnościami którym nadano wymiar symboliczny (np. używana w życiu codziennym podpórka pod głowę która - zminiaturyzowana - chronić miała zmarłego przed utratą głowy). Osobną grupę zaliczaną do amuletów stanowią figurki uszebti. Amulety wykonywano zazwyczaj z przypisanego danemu symbolowi kamienia (także symbolika koloru), a wersji masowej także z "egipskiego fajansu", starając sie jednak zachować symbolicznie przypisany kolor glazury. Amuletem mógł być także zwitek papirusu z zapisaną na nim odpowiednią formułą.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki