Fandom

Egiptopedia

Aleksandria

519stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Aleksandria - miasto założone przez Aleksandra Wielkiego w 332 roku p.n.e., jeden z największych starożytnych portów Morza Śródziemnego i wielki ośrodek życia kulturalnego i intelektualnego w okresie hellenistycznym, położone w zachodniej delcie Nilu. Rychło po założeniu, Aleksandria została stolicą Egiptu. Niebywały rozwój przeżyła w czasach Ptolemeuszów. Tu znajdowały się sławne w całym starożytnym świecie - latarnia na wyspie Faros, biblioteka założona przez Ptolemeusza Filadelfosa, Musejon oraz (domniemany) grobowiec Aleksandra III Wielkiego. Miasto składało się z dzielnicy egipskiej, greckiej oraz Nekropolis. W dzielnicy egipskiej (Rakotis) stała świątynia synkretycznego, wielokulturowego w istocie bóstwa Serapisa - Serapeum. Miasto stopniowo podupadało. W IV wieku stało się siedzibą prowincjonalnego patriarchy. Od połowy XIX stulecia prowadzono w Aleksandrii prace archeologiczne. Jednym z bardziej spektakularnych odkryć było odsłonięcie przez polskich badaczy pod kierunkiem prof. Michałowskiego na terenie dawnego wzgórza Kom ad-Dikka ruin rzymskich łaźni oraz znakomicie zachowanego teatru hellenistycznego z ok. III wieku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki