Fandom

Egiptopedia

Abu Simbel

519stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Statues of Rameses II, Abu Simbel, Egypt.jpg

Fasada świątyni Ramzesa II

Wczytywanie mapy…
The Miracle of the Sun.jpg

Wnętrze świątyni Ramzesa II

22080015.jpg

Świątynia królowej Nefertari

Abu Simbel - położony ok. 280 km na południe od Asuanu obszar, na którym znajdują się, na zachodnim brzegu Nilu, dwie słynne świątynie skalne ufundowane przez Ramzesa II, a odkryte w czasach nowożytnych przez J.Burckhardta. Większa poświęcona jest trzem bogom - Amonowi, Re i Ptahowi, oraz samemu Ramzesowi; mniejsza - bogini Hathor oraz najważniejszej żonie Ramzesa, Nefertari. Konstrukcja większej świątyni jest o tyle fascynująca, że na końcu długiego szeregu kolejnych sal (m.in. hypostylowa z filarami ozyriackimi) znajduje się sanktuarium z posągami, oświetlane słonecznymi promieniami dokładnie i jedynie dwa razy w roku: 21 października i 19 lutego (prawdopodobnie chodzi o daty związane ze świętem sed). Sławna i charakterystyczna jest fasada tej świątyni, którą zdobią cztery monumentalne (24-metrowe) posągi siedzącego Ramzesa II. Fasadę mniejszej świątyni zdobi sześć 10-metrowych posągów faraona i Nefertari. Kilka lat po odkryciu świątynie zwiedzał J.Sękowski. Budowa zapory asuańskiej zagroziła obu zabytkom (całkowite zalanie). Spośród wielu koncepcji ich ocalenia wybrano wycięcie obu świątyń ze skały i ich rekonstrukcję na płaskowyżu Pustyni Zachodniej. Bloki skalne o łącznej masie 15000 ton przeniesiono 64m wzwyż. Nadzór i kierownictwo Komitetu Ekspertów UNESCO objął w 1963 roku profesor Kazimierz Michałowski.

Zobacz także Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki