FANDOM

DSC 0567

Świątynia królowej Hatszepsut

DSC 0584

Najwyższy taras świątyni Hatszepsut

Deirplan

Plan świątyni Hatszepsut:
1) Pierwszy taras
2) Drugi taras
3) Trzeci taras
4) kaplica Anubisa
5) świątynia słoneczna
6) kaplica Hathor

Świątynia Hatszepsut w Deir el-Bahari została zbudowana pomiędzy siódmym a dwudziestym drugim rokiem panowania Hatszepsut i Totmesa III. W świątyni, nawiązującej pewnymi elementami architektonicznymi do leżącej obok świątyni Metuhotepa, sprawowano kult Hatszepsut, jej ojca Totmesa I oraz bogów Re-Harachte i Amona.

Niegdyś na brzegu Nilu do samej świątyni prowadziła droga, aleja sfinksów i drzew sprowadzonych z krainy Punt, którą podążały procesje celebrujące tzw. piękne święto Doliny.

Świątynia składała się z trzech dziedzińców leżących na różnych poziomach. Na każdy prowadziły rampy. Na dolny taras wchodzi się przez pylon obramowany drzwiami. Rampa zlokalizowana na osi z portykami po obu stronach, prowadzi na drugi taras, górujący nad pierwszym. Każdy taras przewyższa kolejny o wysokość portyków. Po obu stronach portyków umieszczone były dwa kolosalne ozyriaki z wizerunkami królowej Hatszepsut. Portyk południowy zdobią przedstawienia transportu i ustawianie obelisków w Karnaku, północny zaś sceny połowu ryb i polowań.

Taras drugi zbudowano podobnie. W południowej części ukazano wyprawę do Puntu i biskie zaślubiny. W północnej części wykuto w skale kaplicę Anubisa. Południowa część ograniczona została przez mur oporowy. Obok zlokalizowano kaplicę Hathor. Najwyższy taras otoczony jest perystylem. W jego północnej części, na otwartym dziedzińcu i w kaplicy skalnej znajduje się kompleks solarny. Przedstawienia z kaplicy ukazują Totmesa I podczas oddawania czci Anubisowi.

Na górnym dziedzińcu ustawiono rząd ozyriackich filarów i kolosów królowej. W zachodniej ścianie dziedzińca utworzono szereg nisz, z umieszocznymi wewnątrz posągami Hatszepsut. Po środku ściany znajduje się wejście do sanktuarium z trzema kaplicami wydrążonymi w skale. Pierwsza z nich to sala na świętą barkę. Po obu stronach znajdują się nisze z posągami. Najgłębsze sanktuarium wykuto za panowania Ptolemeusza VIII Euegratesa II i jest to jedyna późniejsza zmiana.

W czasach chrześcijańskich świątynia Hatszepsut pełniła przez pewien czas funkcję klasztoru.

Polskie prace Edytuj

Do tej pory polska misja zrekonstruowała: Górny Dziedziniec - miejsce, gdzie odbywały się uroczystości podczas najważniejszych egipskich świąt i Portyk Koronacyjny z posągami królowej. Odkryto także grób egipskiego wezyra z czasów XXV dynastii

Jesienią 2006 roku Polacy prowadzili prace związane z rekonstrukcją, opracowaniem egiptologicznym i dokumentacją tzw. Kompleksu Kultu Królewskiego świątyni - jednego z najważniejszych zespołów pomieszczeń, w których obecnie trwają prace.

W styczniu 2007 misja Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej ukończyła rekonstrukcję oryginalnego sanktuarium boga Amona.[1]

PrzypisyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki